Adlandırma

Adlandırma

Küçült Yazı Tipi Büyüt

Adlandırma

Adlandırma, konuşmacının fiziksel çevresinde bulunan nesneleri ve eylemleri etiketlediği bir tür sözel işlevdir (Sundberg, 2007; 2008). Bir başka deyişle, çevrede gördüğümüz, işittiğimiz, ya da dokunduğumuz nesneleri isimlendirmektir. Bir çocuk çevrede kurabiye gördüğünde “kurabiye” demesi ve yetişkinin “evet doğru, o bir kurabiye” demesi bir adlandırma örneğidir. Adlandırmanın öncülü sözel olmayan bir ayırt edici uyarandır (kurabiye) ve adlandırmanin sonucu genelleştirilmiş (spesifik olmayan) pekiştirmedir (övgü ya da onay) (Sundberg, 2007, 2008; Higbee & Sellers, 2011).

 

Adlandırma Örnek Videolar

 

Adlandırma becerisine dair örnek videolara linke tıklayarak ulaşabilirsiniz. https://www.youtube.com/shorts/q7sAc3aPvEY

 

 

Tablo 4 : Adlandırma İçin Uyaran Kontrolu Transfer Örneği

Öncül

Davranış

Sonuç

Kedi Resmi (Sözsüz Uyaran)

Sözel Uyaran (“Bu Nedir?”)

Sözel İpucu (Kedi)

“Kedi”

“Evet bu bir Kedi” (Genelleştirilmiş Pekiştireç)

Kedi Resmi

Sözel Uyaran (“Bu Nedir?”)

 

“Kedi”

“Harikasin, bu bir Kedi”

Kedi Resmi

 

“Kedi”

“Harikasin, bu bir Kedi”

 

Tablo 5 : Adlandırma Öğretimi Örneği

Öncül

Davranış

Sonuç

Öğretmenin önünde araba resmi bulunmaktadır.

Öğretmen: “Bu nedir? Araba” (Soru ve sözel ipucu)

 

Öğrenci: “Araba.”

Öğretmen: “Harikasin bu bir araba.”

 

Öğretmen: Bu nedir? (Transfer=İpucu yok)

 

Öğrenci: “Araba.”

Öğretmen: “Evet çok güzel bu bir araba.”